Lista atribuțiilor activităților compartimentului este lungă…și te invităm să o consulți în detaliu în documentul Regulament de Organizare și Funcționare al DAS, care se găsește integral în secțiunea Despre->Regulament de Organizare și funcționare a paginii noastre web. În continuare spicuim doar câteva din atribuțiile și activitățile compartimentului nostru.

Expertul local pentru problemele romilor este responsabil pentru desfăşurarea în plan local a acţiunilor de îmbunătăţire a situaţiei romilor și reprezintă principalul mediator dintre autoritatea administraţiei publice locale şi comunităţile de romi din municipiul Sighișoara.

Expertul local pentru problemele romilor se ocupă cu: medierea, consilierea, îndrumarea populaţiei de romi şi pentru aceasta colaborează cu diverse instituţii, planifică activităţi legate de comunitate; monitorizează intervenţiile făcute în comunitate, în cadrul unei echipe pluridisciplinare sau interdisciplinare, care deserveşte funcţionarea autorităţilor publice locale şi a comunităţii de romi. De aceea, expertul local pentru problemele romilor intervine atât în cadrul instituţional, cât şi în comunitate, la nivelul asigurării relaţiei cu diverse servicii specializate: educaţionale, locative, de sănătate, de igienă, medicale, de asistenţă socială etc.

Principalele atribuţii ale expertului local sunt:

  • organizează, la nivel local, Grupul de Iniţiativă Locală (GIL) şi Grupul de Lucru Local (GLL);
  • realizează planul local de acţiune privind incluziunea romilor;
  • transmite planul local de acţiune către Biroul Judeţean pentru Romi în vederea introducerii în planul judeţean de măsuri;
  • implementează şi monitorizează implementarea măsurilor din planul de acţiune locală şi formulează propuneri în vederea îmbunătăţirii acestora;
  • întocmește rapoartele semestriale de monitorizare a progresului înregistrat în implementarea planului de acţiune locală şi le transmite către primar, Biroul Judeţean pentru Romi şi Agenţia Naţională pentru Romi;
  • conlucrează cu alte resurse umane de la nivel local (mediatori sanitari, mediatori şcolari, profesori limba romani, asistent social, asistent medical comunitar, ş.a.) în vederea identificării problemelor cu care se confruntă populaţia vulnerabilă de etnie romă;
  • colaborează cu asociaţii, fundaţii şi institute care monitorizează situaţia respectării drepturilor omului, gradul de incluziune a romilor şi stadiul implementării politicilor publice pentru romi, a unor proiecte şi programe destinate romilor în plan local;
  • identifică, evaluează şi centralizează problemele cu care se confruntă membrii comunităţilor de romi;
  • identifică situaţiile de risc din comunitate şi întocmește note de informare către Agenţia Naţională pentru Romi şi Biroul Judeţean pentru Romi;
  • coordonează procesul de implementare a planurilor locale referitoare la romi, îndeosebi pentru rezolvarea problemelor identificate;
  • participă la elaborarea proiectelor de dezvoltare locală a comunităţilor de romi în colaborare cu administraţia publică locală, O.N.G.-uri şi alţi actori de la nivel naţional, regional, local;
  • participă la medierea conflictelor inter şi intracomunitare;
  • informează permanent comunitatea de romi, prin lideri formali şi informali, precum şi O.N.G.-urile locale cu privire la hotărârile consiliului local şi oportunităţi de rezolvare a unor probleme ale romilor din localitate.