Compartiment Protecția Copilului

Lista atribuțiilor activităților compartimentului este lungă…și te invităm să o consulți în detaliu în documentul Regulament de Organizare și Funcționare al DAS, care se găsește integral în secțiunea Despre->Regulament de Organizare și funcționare a paginii noastre web. În continuare spicuim doar câteva din atribuțiile și activitățile compartimentului nostru.

Compartimentul monitorizează şi analizează situaţia copiilor din unitatea administrativ-teritorială, precum şi modul de respectare a drepturilor copiilor, asigură consilierea şi informarea familiilor cu copii în întreţinere asupra drepturilor şi obligaţiilor acestora, asupra drepturilor copilului şi asupra serviciilor disponibile pe plan local, realizează activitatea de prevenire a separării copilului de familia sa, identifică copiii aflaţi în situaţie de risc, evaluează situaţiile care impun acordarea de servicii şi beneficii și întocmește fişa de observaţie și fişa de identificare a riscurilor.

În compartimentul nostru se întocmește planul de servicii pentru copiii aflați în situație de risc, plan ce cuprinde serviciile care trebuie oferite pentru a răspunde nevoilor identificate ale copilului şi familiei lui, precum și tipurile de servicii şi beneficii oferite, în scopul menţinerii copilului în familia sa, se întocmeşte referatul și proiectul de dispoziţie pentru aprobarea planului de servicii, pe care le prezintă primarului pentru aprobare.

Compartimentul monitorizează implementarea planului de servicii şi vizitează, periodic, la domiciliu, familiile şi copiii care beneficiază de servicii şi beneficii şi urmăresc modul de utilizare a beneficiilor, face propuneri privind luarea unei măsuri de protecţie specială, în condiţiile legii, efectuează ancheta socială şi întocmește planul de servicii conform Legii nr. 272/2004, care se aprobă prin dispoziție a primarului, şi le transmite Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului, în vederea instituirii măsurii de protecţie specială a copilului.

Compartimentul sesizează Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului cu privire la situaţiile în care viaţa şi securitatea copilului sunt primejduite în familie, sprijină accesul în instituţiile de asistenţă socială destinate copilului sau mamei şi copilului şi evaluează modul în care sunt respectate drepturile acestora.

La noi se efectuează anchete sociale pentru reevaluarea dosarelor minorilor/tinerilor pentru care s-a luat o măsură de protecţie special, se ține evidenţa minorilor pentru care s-a luat o măsură de protecţie, a asistenţilor maternali şi a familiilor de plasament, se urmăreşte activitatea asistenţilor maternali şi a familiilor de plasament şi îndeplinirea corespunzătoare a obligaţiilor ce le revin faţă de minorii aflaţi în plasament, se efectuează anchete sociale cu propuneri de reînnoire a atestatelor de asistenţi maternali profesioinişti.

De către noi se urmărește evoluţia dezvoltării copilului şi modul în care părinţii acestuia îşi exercită drepturile şi îşi îndeplinesc obligaţiile cu privire la copilul care a beneficiat de o măsură de protecţie specială şi a fost reintegrat în familia sa.

Compartimentul intervine în situaţii de urgenţă, de abuz, neglijare, trafic, migraţie şi repatrieri, şi prevenirea marginalizării sociale, asigură şi urmăreşte aplicarea măsurilor de prevenire şi combatere a consumului de alcool şi droguri, de prevenire şi combatere a violenţei în familie, precum şi a comportamentului delincvent. Compartimentul implică colectivitatea locală în procesul de identificare a nevoilor comunităţii şi de soluţionare la nivel local a problemelor sociale care privesc copiii, acţionează pentru clarificarea situaţiei juridice a copilului, inclusiv pentru înregistrarea naşterii acestuia, în vederea identificării unei soluţii cu caracter permanent pentru protecţia copilului, urmăreşte punerea în aplicare a hotărârilor comisiei pentru protecţia copilului/instanţei de tutelă referitoare la prestarea de către părinţii apţi de muncă a acţiunilor sau lucrărilor de interes local, pe durata aplicării măsurii de protecţie specială etc..

Compartimentul colaborează cu serviciile publice descentralizate ale ministerelor şi ale celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale în vederea identificării situaţiilor deosebite care apar în activitatea de protecţie a copilului, a cauzelor apariţiei acestor situaţii şi a stabilirii măsurilor pentru îmbunătăţirea acestei activităţi, propune realizarea de parteneriate şi colaborează cu organizaţiile neguvernamentale şi cu reprezentanţii societăţii civile în vederea dezvoltării şi susţinerii măsurilor de protecţie a copilului, asigură relaţionarea cu diverse servicii specializate, colaborează cu Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului în domeniul protecţiei copilului şi transmite acesteia toate datele şi informaţiile solicitate din acest domeniu.

Compartimentul asigură întocmirea și transmiterea răspunsurilor la solicitari/cereri/sesizări adresate direcţiei de către alte instituţii, persoane fizice sau juridice, păstrează confidenţialitatea datelor, îndeplineşte orice alte măsuri şi acţiuni de asistenţă socială stabilite de legislaţia în vigoare, hotărâri ale consiliului local, dispoziţii ale primarului sau ale directorului executiv al Direcţiei de Asistenţă Socială Sighişoara.

În domeniul autoriății tutelare, compartimentul are atribuții ca:

  • efectuează, la solicitarea notarului public sau a instanțelor judecătorești/de tutelă, anchete psihosociale cu propuneri privind exercitarea autorităţii părinteşti asupra minorilor şi stabilirea locuinţei acestora la unul dintre părinți/stabilirea unui program de vizită/stabilirea pensiei de întreținere;
  • realizează anchete sociale în acțiunile de: tăgada paternității, stabilirea paternității, ordin de protecție, desemnare persoană în vederea delegării drepturilor și îndatoririlor părintești pentru minorii ai căror părinți sunt plecați la muncă în străinătate;
  • primește și verifică rapoartele prezentate de către asistenții numiți de notarii publici pe seama majorilor cu dizabilităţi intelectuale sau psihosociale care au nevoie de sprijin pentru a se îngriji de persoana lor, a-şi administra patrimoniul şi pentru a-şi exercita, în general, drepturile şi libertăţile civile;
  • verifică îndeplinirea de către ocrotitorul sau reprezentantul persoanei care beneficiază de o măsură de ocrotire, a îndatoririi de a sesiza instanţa de judecată/tutelă ori de câte ori constată că există date şi circumstanţe care justifică reevaluarea măsurii, precum şi cu cel puţin 6 luni înainte de expirarea duratei pentru care aceasta a fost dispusă, în vederea reevaluării ei, iar în lipsa îndeplinirii acestei sarcini, sesizează instanţa de tutelă;
  • efectuează anchete sociale la solicitarea organului de urmărire penală sau instanței de judecată/tutelă, în cauzele cu infractori minori;
  • asistă la audierea minorului în vârstă de până la 14 ani, dacă părinții, tutorele, persoanele ori reprezentantul instituției căreia îi este încredințat minorul spre creștere și educare, au calitatea de suspect, inculpat, persoană vătămată, parte civilă, parte responsabilă civilmente ori martor în cauză ori există suspiciunea rezonabilă că pot influența declarația minorului;
  • verifică în teren și realizează ancheta socială în cazul minorului lipsit de îngrijire părintească, atunci când ambii părinţi sunt, după caz, decedaţi, necunoscuţi, decăzuţi din exerciţiul drepturilor părinteşti sau li s-a aplicat o pedeapsă penală a interzicerii drepturilor părinteşti, beneficiază de consiliere judiciară sau tutelă specială, sunt dispăruţi ori declaraţi judecătoreşte morţi, în vederea înștiințării instanței de judecată/tutelă pentru instituirea tutelei minorului, în condițiile art. 111 lit. d) din Codul civil;
  • verifică în teren și realizează ancheta socială în cazul majorului care nu se poate îngriji singur de interesele sale din cauza unei deteriorări a facultăţilor mintale, temporare sau permanente, parţiale sau totale, în vederea sesizării instanței de judecată/tutelă pentru instituirea consilierii judiciare sau a tutelei speciale, în condițiile art. 111 lit. d) din Codul civil;
  • efectuează anchete sociale, la solicitarea instanței de judecată/tutelă, în cauze care au ca obiect instituirea tutelei minorului sau a tutelei speciale;
  • întocmește raportul de anchetă socială, conform celor dispuse de procuror, în cazul persoanei pentru care a fost solicitată instituirea măsurii de ocrotire;
  • verifică în teren și întocmește anchete sociale privind internarea nevoluntară a bolnavilor psihici periculoşi, conform Legii nr. 487/2002;
  • efectuează ancheta socială, la solicitarea Institutului de Medicină Legală, în vederea efectuării expertizei psihiatrice care privește persoane minore;
  • efectuează anchete sociale, la solicitarea instanţei de judecată, la domiciliul persoanelor care execută o pedeapsă privativă de libertate și care solicitată întreruperea executării pedepsei;
  • efectuează anchete sociale, la solicitarea instanţei de judecată, la domiciliul persoanelor care solicită ajutor public judiciar;
  • efectuează anchete sociale la sesizare sau din oficiu cu privire la neexecutarea obligației de întreținere și de îngrijire de către noul proprietar al bunurilor obținute ca urmare a actului juridic de înstrăinare și, după caz, inițiază demersurile necesare în vederea executării obligațiilor înscrise în actul juridic încheiat.